Her på Skagen Fuglestations blog bringes korte nyheder i dagbogsformat om hændelser på fuglestationen.

Se indlæg fra år: 2024 (62)2023 (289)2022 (292)2021 (279)2020 (282)2019 (304)2018 (261)2017 (247)2016 (2)(se alle)

Aldersbestemmelse af småfulge og "ulvejagt"

mandag 29. marts 2021
af Mikkel Friborg Mortensen

Hej allesammen!

Dagen i dag har mest af alt været en inde dag, men det gjorde ikke så meget fordi så havde vi tid til at ordne nogle af de pratiske ting på Fuglestationen bla. at forberede dagens spændende aldersbestemmelses session af småfugle!

Morgenen startede med at Jonas og jeg tog ud til solopgang for at morgenobs'e, det blev en kort fornøjelse da der næsten ingen sigt var og da det bare blev ved med at regne.. Så efter en halv time pakkede vi sammen og tog tilbage til Fuglestationen. Her gjorde Daniel, Laima og Michaela klar til at lappe spejlnet - one down one more to go!

Jonas og jeg lavede computerarbejde og fik styr på beskrivelser til hjemmesiden samt natlytsoptagelser! Simon var også på stationen og har idag fået bestil nye waders og telt - så der kan ringmærkes i læ for vinden og helt uden at blive våde når vi går gennem vandpytterne ved kabeltromlen!

Daniel forberedte vores eftermiddagssession og fik sorteret vores billede arkiv samtidig, så det kan bruges af os frivillige som hjælp til bestemmelse af fremtide fugle der skal ringmærkes! Daniel og jeg færdiggjorde også vores "rørskovs-spejlfælde" *mere info senere, i fremtiden!

Det var også en dejlig overraskelse da Niels Eriksen kom forbi hen af formiddagen med kage til de frivillige - den smagte dejligt! Han afholdte en guidet tur med 10 detagere som trodsede vejret og blev belønnet med bl.a. Snespurve helt tæt på, inden for 5 meters afstand!

Lidt Senere kom en anden ven af Fuglestationen på besøg, nemlig Rita Pate. Hun havde medbragt en dejlig kurv med lidt påskehygge og lækkerier til os frivillige - fantastisk, mange tak! Der var også lidt ekstra til næste indkøb, så vi kan købe ind til et fint måltid en dag i fremtiden.

Så da det blev eftermiddag var tiden endelig til at vi skulle afholde vores spændende session omkring aldersbestemmelse af småfugle (foto)

166090718 817077895563462 2085937672183103014 n

Her fik vi diskuteret dragtkarakterer hos bl.a. Gransanger, Rørspurv, Jernspurv og Træløber. Alle billederne var af fulge vi selv havde haft i hånden, som blev undersøgt og aldersbestemt - heldigvis havde vi ramt rigtigt med alle fuglene vi gennemgik (det havde vi nu også regnet med).

Derefter tog Simon og jeg ud for at hente en "ny" cykel som vi har været så heldige at få fra nogle venner af Fuglestationen, nemlig Trine og Jeppe som havde en cykel i overskud. Jeg cyklede den hjem og den kørte bare super godt, den er vi glade for - tak!

Da vi kom tilbage skulle vi faktisk til at lave aftensmad og holde aftenmøde - men så kom meldingen: "Ulv set fra Grenen ved Grenensøen" 1,2,3 og vi var alle ude af døren på jagt efter ulven! Jeg tog på Grenen, Jonas, Daniel, Laima og Michaela tog til en bakke nord for Ellekrattet og Simon tog til Nordstrand. Selvom vi rykkede hurtigt og ledte (i to timer for Daniel, Jonas og jeg) så fandt vi desværre ikke nogen ulv. Simon mødte dog vores gæster fra lejligheden på Nordstranden - hyggeligt! Men spændende var det og vi fik da også selskab af to syngende Traner på vej tilbage til Fuglestationen! Og vi er selvfølgelig klar på at rykke hurtigt igen næste gang der bliver meldt ulv!

Nu er vi alle trætte og klar til dejlig aftensmad som Michaela har stået for! I morgen blæser det nok for meget til at der kan ringmærkes.. desværre. Tilgengæld skal der trækobs'es og vi møder 4 mand høj til solopgang og får selskab af Knud Pedersen på Grenen til en forhåbentlig dejlig trækdag.

Ingen ringmærkning i dag: så 0 fugle.

Folk: Laima Bagdonaite, Simon S. Christiansen, Daniel Bloche, Michaela Berdougo, Rita Pato, Niels Eriksen, Jonas Pedersen, Trine, Jeppe og Mikkel Friborg Mortensen.