Her på Skagen Fuglestations blog bringes korte nyheder i dagbogsformat om hændelser på fuglestationen.

Se indlæg fra år: 2024 (64)2023 (289)2022 (292)2021 (279)2020 (282)2019 (304)2018 (261)2017 (247)2016 (2)(se alle)

En sløv dag - med et par overraskelser!

søndag 23. maj 2021
af Mikkel Friborg Mortensen

Hej allesammen!

I dag startede hårdt ud med at vi alle måtte sætte alarmen flere gange fra kl. 02:15 i morges, for dem der skulle tidligst ud, indtil en 06 - 07:00 tiden ud hvor vi til sidst alle valgte at trodse regnen og tog ud mod Grenen. Jeg startede dagen uden morgenmad og var hurtigt ude på cyklen ved en 06:00 tiden, fordi der endnu engang blev meldt Spækhuggere i Skagen! (foto, kommer senere*) Jeg måtte hele vejen til Buttervej hvor jeg først blev mødt af Henrik Kisbye som tilbød mig et lift det sidste stykke af vejen, da han så mig cykle i regnen, jeg var dog tæt på stranden og valgte bare at cykle det sidste - men tusinde tak for tilbuddet! På stranden stod flere personer bl.a Jørgen Hulbæk og var klar til at vise mig hvor hvalerne var med det samme - mange tak! Det var endnu engang en fantastisk oplevelse med en flok på 7 spækhuggere, som sås flot gennem teleskopet i gennem flere minutter!

Efterfølgede cyklede jeg tilbage mod Grenen for at møde Michaela for enden af "Sandormesporet" hvor vi skulle trækobs'e. Der var ikke meget træk og da den igen begyndte at regne pakkede vi sammen og gik hen ad stranden tilbage. Her fik vi set en fin Bjerglærke (Eremophila alpestris) og lige efter blev der meldt Islom (Gavia immer) lige oven over os, vi kiggede op og der var den! Fantatisk oplevelse lige inden at vi kørte tilbage mod Det Grå fyr.

De andre, Laima, Jonas, Rasmus og Esben holdte Skansen ved Kabeltromlen og blev belønnet med en fantastisk flot Ringdrossel (Turdus torquatus) i nettet det var Jonas' første set i hånden og Laimas første ringmærket så de var specielt glade! (billede) Samtidig var der massere af folk derude i dag, så selvom der ikke var alt for mange fugle var der godt selskab af bl.andre - Knud Pedersen, Jørgen Hulbæk, Simon og Jørgen Kabel med sin fine hund "Igor"!

WhatsApp Image 2021 05 23 at 21.23.14

WhatsApp Image 2021 05 23 at 21.23.14 1

Ringdrossel, han, 2. kalenderår.

Rasmus brugte resten af dagen efter ringmærkningen sammen med sin familie der er på besøg. Esben tog desværre hjem, efter at have tilbragt weekenden sammen med os, for at gøre sig klar til flere eksaminer - men han kommer nok igen en anden gang, forhåbentligt og held og lykke med eksamenerne Esben!

Michaela gik en tur imens vi andre sov og fik set flere forskellige fugle bl.a. en Hvepsevåge (Pernis apivorus) som hun var specielt glad for selv at have fundet! Derodover to af de fugle som der er mange af for tiden, nemlig Tornsanger () og Grå Flursanpper () (se billeder), nogle rigtig fine "sommer"fugle som er ved at være godt kalr til ynglesæsonen!

P5239493 Skagen

Tornsanger, han, syngende.

P5239760 Skagen 2

P5239765 Skagen

Grå Fluesnapper.

Laima begyndte på madlavningen da hun stod op efter sin lur, som hun virkelig havde haft brug for da hun havde været oppe den halve nat for at se MelodiGrandPrix, desværre vandt de rigtigte ikke i følge hende men vinderne var vist i top 3.

Til aftensmaden mødte vi vores nye gæster Søren og Karen Marie, som skal følge lidt med os rundt i ringmærkningen og suge viden til sig omkring alle de fantatiske fugle! De startede tidligt med "haveobs" derhjemme i København og så bl.a. en Sortmejse (Periparus ater) før de kørte de 6-7 timer mod Skagen. på deres vej havde de både Havørn (Haliaeetus albicilla) og op til flere Tårnfalke (Falco tinnunculus). Da de var ankommet tog de umiddelbart straks på Grenen og blev forbløffet over de flotte Suler (Morus bassanus) som flyver helt tæt på kysten heroppe - så forbløffede at Karen Marie fik våde fødder da hun pludelig indså at hun stod lang ude på spidsen og kiggede efter Sulerne!

I morgen lover de en flot morgen - så det håber vi på og samtidig at det bliver en god ringmærkningsdag!

Klik her for at se dagens observationer af fugle i Skagen

Klik her for at se dagens observationer på dofbasen af Rovfugle i Skagen

Dagens Ringmærkning:

Rørsanger 4
Tornsanger 3

Sum 22

Folk: Simon S. Christiansen, Søren og Karen Marie, Jørgen Hulbæk, Henrik Kisbye, Knud Pedersen, Jørgen Kabel og Igor, Laima Bagdonaite, Michaëla Berdougo, Rasmus Matthiesen-Juhl, Jonas Pedersen og Mikkel Friborg Mortensen