Her på Skagen Fuglestations blog bringes korte nyheder i dagbogsformat om hændelser på fuglestationen.

Se indlæg fra år: 2024 (83)2023 (289)2022 (292)2021 (279)2020 (282)2019 (304)2018 (261)2017 (247)2016 (2)(se alle)

Ringmærkningsmorgen, middag og nat

fredag 11. august 2017
af Morten Jenrich Hansen

Vejr: En klar morgen med svag vind og våd vegetation fra nattens dug. Solen stod op i en skyfri himmel og først i løbet af eftermiddagen kom der skyer. Vinden nåede op på jævn styrke fra vest midt på dagen, men løjede af igen til svag vind i løbet af aftenen. Skydækket fyldte da det meste af himlen. Temperatur lune 15-19°C. God sigt.

Månen lyste klart på morgenhimlen inden solen stod op. Med nattens svage vindforhold var det en våd tur for bukserne, at gå rundt og åbne net i krattet ved Grenen, da duggen lå tungt i vegetationen. Jeg startede godt ud med 10 sangere ringmærket i løbet af den første halvanden time, men da Athena og kameraholdet Rikke og Anni kl 7 for at deltage i ringmærkningen var det desværre gået noget i stå. Kun 4 fugle blev fanget indtil vi lukkede ned kl 08:30. Blandt dem var dog en ung Lille Korsnæb, hvilket var første gang Athena så den art i hånden.
En Bogfinke fik lov at flyve videre uden ring, da den havde grimme udvækster på begge ben – en sygdom vi har set relativt ofte på Bogfinker i år og hyppigst forekommer på finker. På vej retur til Fuglestationen overrakte Rikke mig 3 poser kaffe til fælleskassen, så vi kan have kaffe klar på kanden til besøgende på 1. sal.
Athena havde sin Aika at passe, mens jeg gjorde klar i ringmærkningslaboratoriet og på briefing tavlen til Trækfuglecenterets åbningstid. Friederike havde imens været på en cykeltur ud til Nedermosen, hvor en Bynkefugl var noget af det, der underholdt hende denne morgen.

Efter lidt mad og et bad holdt jeg fri fra Fuglestationen for at få lidt oplæring i butikken indtil middag, hvor jeg var klar til at guide ringmærkningstur sammen med Athena. Det blev en udmærket tur med fangst af en ung Løvsanger og dagens 2 deltagere på turen udtrykte igen stor tilfredshed med formidlingen.
Venneforeningens formand Kurt kom forbi med en række spændende bøger og tidsskrifter til bogreolen i Birders Clubhouse og fik samtidig en snak med Simon.
Senere på eftermiddagen fik vi besøg af endnu en spændende udenlandsk fuglekigger. Denne dag en englænder som Simon fik snakket med.
Friederike tog tjansen som hundepasser, mens Athena stod for storindkøb til weekendens køleskab, da vi får ekstra personer til overnatning. Både Friederikes kæreste Sebastian og fuglestationens bestyrelsesmedlem Kim Skelmose dukker op i morgen og skal være her til mandag.

Simon for madlavningen i dag og vi forberedte os på et nyt forsøg med natfangst ved Kattegat af terner og Lille Stormsvale – vejrudsigten varslede svag vind og overskyet, så månelys skulle ikke genere denne nat.
Der når lige at komme en opdatering med fra nattens forløb i klitten og på stranden foran p-pladsen.
Vi fik sat 2 net op på stranden og afspillede kald fra terner og Lille Stormsvale, men desværre havde vi ikke held med, at der passerede fugle ude over havet denne nat og ingen fugle blev tiltrukket til nettene.
Rikke og Anni var ellers dukket op for at filme forløbet, men måtte nøjes med nogle hyggelige timer i klitten, mens vi ventede. De havde medbragt nogle lækre chokolader og sammen med kaffen på kanden var ventetiden ikke lang med gode historier fortalt i mørket, mens skyerne drev forbi den opstigende måne. Vi nåede også et kig på Saturn i teleskopet inden den forsvandt i skyerne lavt på himlen i vest.
Efter midnat kom der opklaring og med blus på månelyset forsvandt troen på fangst denne nat. Vi blev dog ude knap to timer længere og nød stjernehimlen med flotte stjerneskud.
Efter pigerne var taget hjem og gået til ro fik Simon og jeg en ekstra oplevelse med en Strandtudse på gårdspladsen da vi var på vej ind mod vores senge. Den havde travlt med at fange og æde både en lille løbebille, en myre og en mejer og så til sidst helt mæt ud.rsz dsc 0098

rsz dsc 0102

rsz dsc 0103

Nattens Strandtudsen med dens fangst af en Mejer. Først fik tudsen blot fat i et af mejerens lange ben, men snart blev mejerns krop hevet ind i munden. Dog var de lange ben lidt af en udfordring og tudsen måtte synke et par gange og hjælpe til med at skovle det sidste af maden ind med "hænderne".