Her på Skagen Fuglestations blog bringes korte nyheder i dagbogsformat om hændelser på fuglestationen.

Se indlæg fra år: 2024 (71)2023 (289)2022 (292)2021 (279)2020 (282)2019 (304)2018 (261)2017 (247)2016 (2)(se alle)

Jul på fyret - oplevet i børnehøjde

søndag 22. december 2019
af Simon, Nikolaj & Andreas

Min bedste julegave fik jeg allerede i begyndelsen af denne uge - en oplæringslicens til at ringmærke fugle! Så da juleferien omsider startede, fik jeg hurtigt pakket bilen, hvorefter mine drenge og jeg kørte op til Skagen Fuglestation.

Det følgende er mine tre drenges oplevelser af de første dage af juleferien oppe på fuglestationen:

Da vi kom hjem fra skole fredag, havde mor allerede pakket bilen, for vi skulle til Skagen. Vi skulle være et par dage på Det Grå Fyr, for mor skulle i gang med at lære, hvordan man ringmærker fugle. Det var noget, hun havde glædet sig meget til.

Da vi ankom til fyret, pakkede vi ud, og så lavede jeg mad. Mor hjalp mig lidt. Selvom det var fredag, fik vi ikke fredagsslik, som vi plejer. Måske fordi vi havde haft slik med i skole. Det må man nemlig den sidste skoledag før juleferien! Vi kom også ret tidligt i seng!

Lørdag morgen vågnede vi tidligt. Vi forsøgte at snige vores ipad’s med ind i sengene, så vi kunne spille, men mor opdagede os, så vi fik morgenmad og kom i bad i stedet for!

Kl. 9.00 åbnede mor og Simon nettene i Fyrhaven. De satte også en lydoptager op, for Simon ville gerne fange nogle bjergpibere, som stadig var på stranden. Lyden skulle bruges til at lokke dem ind i Fyrhaven. Det lykkedes ikke, men der kom syv fugle i nettene - seks grønirisker og en gulspurv. Mor fik lov til at tage tre fugle ud af nettene. Spørg lige om hun var stolt!

Bagefter skulle vi lave en fuglequiz, hvor vi skulle finde den rigtige art. Simon gav os to bøger, som kunne hjælpe os til at finde de rigtige fugle. Når man får en brunkage pr. rigtig art, er det altså let at få alle rigtige - så vi fik en stor skål brunkager som belønning! Vi er stensikkert kommende birdere!

gaettequiz19Simon tjekker hvor mange vi havde gættet rigtigt...

brunkager19Og det var selvfølgelig alle sammen! Det blev belønnet godt

Vi fik besøg af mors veninde Christiane og hendes børn Ludvig og Leonora, som er vores venner. I Klubhuset farvelagde Leonora nogle flotte fugle, som Christiane hængte op. Imens var vi drenge så frække, at vi spiste alle de pebernødder, der var i Klubhuset. Det var mor ikke helt tilfreds med, da hun fandt ud af det! Vi tog Ludvig med en tur op i fyrtårnet, så han kunne se den flotte udsigt. Der var mange trin op, men vi er seje, så det gik hurtigt med at komme derop. Vi viste dem også fuglenes trækruter. Ludvig og Leonora nåede også at få set, hvordan fuglene bliver ringmærket. Det syntes de var ret spændende.

pavejtiltoppen19På vej til toppen

fyretudsyn19Andreas nyder den gode udsigt

Efter frokost var vi inde i Skagen for at købe lørdagsslik! Da vi kom hjem blev vi tvunget ud på en gåtur langs stranden. Vi ville egentlig hellere spille på vores Ipad, men mor blev ved med at tale om Sælbunkeren, og vi måtte ikke få vores slik, før vi havde været ude at gå. Det blev nu også til en god tur på stranden. Der var masser af sæler på Sælbunkeren, vi så Holger Drachmanns grav, og så legede vi i klitterne - det synes vi er mægtigt sjovt! Imens vi var på stranden, var Simon hjemme for at gøre rent. Måske klippede han også sin efeu ned!

saelerdec19Sæler på Sælbunkeren

Efter aftensmaden, som mor lavede i dag, tog vi på natfangst. Det var noget, vi havde glædet os til. Det er altså ret spændende at gå rundt i mørket! Det er i hvert fald slet ikke uhyggeligt. Heller ikke når de voksne beder os stå at vente helt alene, imens de går videre, fordi de måske har set noget. Udstyret med et kæmpe stort net og en skarp lygte tog vi afsted. Vi håbede at finde både skovsnepper og en ugle, men vi så desværre ingen af delene. Vi fik dog øje på en hare, som, da den løb væk fra os, fik vækket en fugl, som sad og sov i en busk. Det var fuglen nok træt af!

Vi gik i seng, da vi kom tilbage til fyret. Mor og Simon tastede dagens ringmærkninger ind, og bagefter læste de korrektur på tidligere indtastninger og fik det hele arkiveret.

julegaver2019Stationsnissen på vej for at sende julegaver...

Søndag blev vi vækket ved 8.00-tiden. Der blæste lidt for meget, så der blev ikke sat net op. I stedet blev der bare sat en fælde op i fyrhaven. Der fløj en enkelt fugl i fælden, men den var desværre så snedig, at den kunne finde ud af at flyve ud igen samme vej.

Det meste af formiddagen blev brugt på at gøre rent. Simon fik besøg af sin mor, som skulle blive til dagen efter, inden de skulle hjem til Aalborg for at holde jul. Efter frokost var det tid for os til at vende hjem til Aalborg efter en super god start på julen på fuglestationen.

Rigtig glædelig jul!

D. 21/12. Ringmærkning (Fyrhaven):

Grønirisk 6

Gulspurv 1

Sum: 7

Folk: Simon S. Christiansen, Pernille Roed, Simon, Nikolaj & Andreas.