Her på Skagen Fuglestations blog bringes korte nyheder i dagbogsformat om hændelser på fuglestationen.

Se indlæg fra år: 2024 (69)2023 (289)2022 (292)2021 (279)2020 (282)2019 (304)2018 (261)2017 (247)2016 (2)(se alle)

Nogen har en større radar end os....

onsdag 19. februar 2020
af Pernille Roed

I dag har vi været tidligt oppe. Simon skulle køre sin mor til toget, da hun desværre skulle hjem i dag. Vi håber, hun er kommet godt hjem! For mit vedkommende startede dagen med at taste observationer samt ringmærkninger ind i DOF-basen.

Ud på formiddagen tog vi i Ellekrattet. Det var ikke for at nyde det gode vejr, men for at finde en god lokalitet til en spændende aktivitet, som vi skal lave i nærmeste fremtid. Her hørte og så vi musvit, rødhals, gærdesmutte, silkehaler, topmejse, musvåge, fuglekonge og sanglærke. Vi kørte også en tur til Nordstrand, hvor vi så en fjeldvåge inde i reservatet.

VejenVejen ud til Nordstrand var flere steder helt oversvømmet.

Herefter var det tid til en aktivitet, som jeg havde glædet mig meget til - nemlig et besøg på Radarhoved Skagen, hvor flyvevåbnets nordligste radarstation holder til. Her holdes der øje med luftrummet over og omkring Danmark døgnet rundt, og radaren dækker det sydlige Norge, det vestlige Sverige, det meste af Danmark, Nordsøen og det nordligste af Tyskland.

RadarhovedRadarhoved Skagen. Inde i kuplen findes den meget store radar, som Simon ville ønske, at han kunne bruge til at lokalisere fugle med!

På grund af et meget højt sikkerhedsniveau er der meget sjældent åbent for offentligheden, men i dag og i morgen kan man komme på rundvisning. Det kan virkelig anbefales!

udsigtUdsigt til Det Grå Fyr fra gangbroen omkring kuplen.

Efter det spændende besøg, kørte vi en tur ud til Nordstrand, hvor Højen Fyr stod, indtil det helt blev taget af havet i 1976. Vi sluttede af med en tur til Skagen Havn, hvor vi så alk, lille lappedykker og en gærdesmutte. Den sidste er lidt usædvanlig at se ved havnen.

Det gamle hojen fyrjpgDet gamle Højen Fyr

Da vi kom hjem til fyret, fik vi tastet dagens observationer ind i DOF-basen, og jeg fik sat mig ind i noget formidlingsarbejde, så jeg er klar til at afholde guidede ture i fremtiden. Dernæst læste vi korrektur på de ringmærkninger og aflæsninger, som vi havde tastet ind i forgårs. I forgårs var første gang, hvor det var mig, der tastede ind (jeg plejer at læse tallene op for Simon), så jeg var lidt spændt på, om indtastningerne var korrekte.

Alle aktiviteterne tog det meste af dagen, men Simon nåede dog at smide sit hulemands-look inden aftensmaden :-)

Klik her for at se dagens observationer indtastet i Dofbasen af observatører i området.