Her på Skagen Fuglestations blog bringes korte nyheder i dagbogsformat om hændelser på fuglestationen.

Se indlæg fra år: 2024 (64)2023 (289)2022 (292)2021 (279)2020 (282)2019 (304)2018 (261)2017 (247)2016 (2)(se alle)
Se indlæg fra måned: jan. (1)feb. (9)mar. (30)apr. (28)maj (31)juni (29)juli (31)aug. (31)sept. (29)okt. (31)nov. (30)dec. (2)

Ærligt talt!

torsdag 20. februar 2020
af Pernille Roed

Dagen startede med den smukkeste solopgang over havet. Allerede fra køkkenvinduet i Det Grå Fyr kunne jeg se de smukke farver på himlen, så jeg gik ned på stranden for at se solen stige op af Kattegat. Alt var stille - der hørtes kun havets brusen og de svage skrig fra mågerne.

SolopgangSolopgang over Kattegat

Ellers stod vi op til en stille og rolig dag. Der var ikke så meget på programmet, for jeg skulle hjem i dag. Kort tid efter solopgang begyndte det at regne og blæse, så vi kunne desværre ikke sætte net op. Vi satte en ruse op i stedet, men i stedet for at gå ind i rusen, sad fuglene bare rundt omkring den, så vi fik ikke ringmærket nogle i dag.

SolvopgangvindueMin udsigt fra vinduet i Det Grå Fyr

Eftersom vi på grund af vejret ikke rigtigt kunne være ude, fik vi gjort lidt rent. Derudover fik vi kigget lidt på noget billedmateriale samt lavet fremtidig planlægning. Jeg fik også pakket en masse bøger osv. sammen, som jeg skulle have med hjem til mine elever. De skal nemlig lære en hel masse om fugle og natur, når de kommer tilbage til skolen efter vinterferien. Det skal nok blive spændende.

TaskePosen her er fyldt med spændende ting til undervisning om fuglearter, fuglestemmer, ringmærkning og meget andet.

Jeg nåede også et lille besøg i Flemming og Christels butik i Det Grå Fyr. Hvis man ikke allerede har været derinde, er den virkelig et besøg værd. Man skal dog huske at tage en hel masse penge med, for der er SÅ mange flotte ting, man får lyst til at købe. Der er fuglebøger, plakater, fyrtårne, kikkerter, flotte bakker med fugle, silketørklæder fra Charlotte Sparre og så en hel masse smuk brugskunst. Blandt andet kan nævnes smukke træfugle, glaskunst og hoptimist-ugler mm. i træ. Og så er prisen på det meste faktisk sat ned, så der er penge at spare - det var nok ret heldigt for mig, tænker jeg!

Til middag var det tid til at sige på gensyn til Simon og fuglestationen. Det var egentlig en smule vemodigt, for jeg havde været der en hel uge. En uge med masser af spændende aktiviteter og mange søde og rare mennesker, som jeg har været glad for at tilbringe tid med. Og som jeg håber at komme til at tilbringe tid med igen i fremover. Det har også været en uge, hvor jeg, udover selv at have lært en masse nyt, har lært fra mig samt fået nogle nye og spændende opgaver. Jeg har også fået flere nye krydser i min fuglebog og lært nye fuglestemmer. Så nu glæder jeg mig for alvor til foråret, når fugletrækket begynder, og når fuglestationen og Det Grå Fyr bliver fyldt med liv.

For et år siden var fugle for mig bare nogle smukke væsener, der fløj på himlen - indtil en gammel kollega kiggede forbi på skolen. Det blev starten på en ny interesse! En interesse som giver så mange gode oplevelser, lærdom, nye bekendtskaber og helt enestående og unikke naturoplevelser - og som virkelig kan anbefales!

Det gra fyrKom og besøg os på Skagen Fuglestation og Det Grå Fyr!

Klik her for at se dagens observationer indtastet i Dofbasen af observatører i området.

Folk: Simon S. Christiansen og Pernille Roed

Nogen har en større radar end os....

onsdag 19. februar 2020
af Pernille Roed

I dag har vi været tidligt oppe. Simon skulle køre sin mor til toget, da hun desværre skulle hjem i dag. Vi håber, hun er kommet godt hjem! For mit vedkommende startede dagen med at taste observationer samt ringmærkninger ind i DOF-basen.

Ud på formiddagen tog vi i Ellekrattet. Det var ikke for at nyde det gode vejr, men for at finde en god lokalitet til en spændende aktivitet, som vi skal lave i nærmeste fremtid. Her hørte og så vi musvit, rødhals, gærdesmutte, silkehaler, topmejse, musvåge, fuglekonge og sanglærke. Vi kørte også en tur til Nordstrand, hvor vi så en fjeldvåge inde i reservatet.

VejenVejen ud til Nordstrand var flere steder helt oversvømmet.

Herefter var det tid til en aktivitet, som jeg havde glædet mig meget til - nemlig et besøg på Radarhoved Skagen, hvor flyvevåbnets nordligste radarstation holder til. Her holdes der øje med luftrummet over og omkring Danmark døgnet rundt, og radaren dækker det sydlige Norge, det vestlige Sverige, det meste af Danmark, Nordsøen og det nordligste af Tyskland.

RadarhovedRadarhoved Skagen. Inde i kuplen findes den meget store radar, som Simon ville ønske, at han kunne bruge til at lokalisere fugle med!

På grund af et meget højt sikkerhedsniveau er der meget sjældent åbent for offentligheden, men i dag og i morgen kan man komme på rundvisning. Det kan virkelig anbefales!

udsigtUdsigt til Det Grå Fyr fra gangbroen omkring kuplen.

Efter det spændende besøg, kørte vi en tur ud til Nordstrand, hvor Højen Fyr stod, indtil det helt blev taget af havet i 1976. Vi sluttede af med en tur til Skagen Havn, hvor vi så alk, lille lappedykker og en gærdesmutte. Den sidste er lidt usædvanlig at se ved havnen.

Det gamle hojen fyrjpgDet gamle Højen Fyr

Da vi kom hjem til fyret, fik vi tastet dagens observationer ind i DOF-basen, og jeg fik sat mig ind i noget formidlingsarbejde, så jeg er klar til at afholde guidede ture i fremtiden. Dernæst læste vi korrektur på de ringmærkninger og aflæsninger, som vi havde tastet ind i forgårs. I forgårs var første gang, hvor det var mig, der tastede ind (jeg plejer at læse tallene op for Simon), så jeg var lidt spændt på, om indtastningerne var korrekte.

Alle aktiviteterne tog det meste af dagen, men Simon nåede dog at smide sit hulemands-look inden aftensmaden :-)

Folk: Simon S. Christiansen og Pernille Roed

Godt vejr igen

tirsdag 18. februar 2020
af Pernille Roed

Vækkeuret ringede tidligt her til morgen, for Frederikke og jeg skulle ud på morgenobservation. Udstyret med et stort teleskop og vores kikkerter drog vi kl. 7.15 ud mod Verdens Ende for at kigge på fugle. Vel ankommet derude satte vi teleskopet op. Vinden var ikke så slem i dag, men der kom en del regnbyger.

IMG 7573Der kigges på fugle

Vi så en del fugle. Vi er ikke helt så rutinerede fuglekiggere, men Rolf var heldigvis også derude, og han var flink til at hjælpe med at fortælle os, hvilke arter vi så. Tak for det! Vi så sølvmåger, stormmåger, rider, skarv, sortand, dværgmåger, ravne, alliker og en flok grønsisken.

RolfNår man, som Frederikke og jeg, er ret nye i felten, er det rart med hjælp fra en meget erfaren fuglekigger.

Da vi kom hjem, spiste vi morgenmad sammen med Simons forældre. Rigtigt hyggeligt. Vi tog afsked med Gunnar bagefter, da han og Marie skulle hjem. Vi håber, de er kommet godt hjem.

Efter morgenmaden var det blevet godt vejr. Solen skinnede, og havet havde trukket sig tilbage. Men stranden var fyldt med affald, så vi gik en tur langs vandet og samlede affald. Det blev til to store fyldte sække.

FrederikkeFrederikke viser noget af dagens fangst. Der var både plastic, garn og metal.

Imens vi gik og samlede affald, så vi en sælmor (spættet sæl) kravle op på sælbunkeren med sine unger. Det var ikke let for ungerne at komme derop.

saelerneSælerne nyder solen på Sælbunkeren efter at have kæmpet sig derop

Da vi kom hjem, var det tid til lidt rengøring - blandt andet at feje trappen. Der bliver slæbt temmelig meget sand ind, når man færdes så meget på stranden, som vi gør! Derudover fik vi lavet opslag til vores Facebook-side, og Simon fik lavet noget administrativt arbejde.

Herefter blev det desværre også tid til at sige på gensyn til Frederikke. Det har været rigtigt hyggeligt at have hende her på fuglestationen. For mit vedkommende har det været ret spændende at få lov til at sætte hende ind i tingene samt lære hende nogle af de ting, som jeg har lært. Og så har det jo også bare været super hyggeligt! Jeg glæder mig til vi ses igen!

Senere var det tid til at taste ind i DOF-basen. Klik her for at se dagens observationer indtastet af observatører i området.

Folk: Simon S. Christiansen, Pernille Roed, Karin Christiansen, Frederikke Johansen og Gunnar Simonsen.

Det Grå Fyrs historie

mandag 17. februar 2020
af Frederikke Johansen

Dagen startede med rundstykker, bragt til os af Simons familie. Derefter var der fodring af fugle, hvor ca. 13 dukkede op. Der blev sat fælde op, men der var ingen fugle, som hoppede på den i dag. Vi fremviste nogle af dyrene fra fryseren, og især børnene var meget engageret i de døde dyr.

Simon fortaeller1Simon fortæller om fodring af fugle.

Fodring1Børnene fodrer fuglene i Fyrhaven

Hen over middagen var der gåtur på skemaet. Både Simons familie, jeg selv og Pernille var ude og gå langs stranden. Det har blæst meget i dag, så vandstanden var høj, og der var ikke så meget strand tilbage. Dette betød, at det var lidt en udfordring at gå langs stranden, da der nogle steder ikke var noget tilbage.

Pernille og jeg selv kom næsten helt ud til Grenen. Vi så nogle enkelte fugle, blandt andet edderfugl og skarv, som havde nogle udfordringer med de høje bølger. Vi havde også et gensyn med det strandede marsvin.

Bolger1702Høje bølger i Kattegat i dag

Andreas Andreasen ankom til fyret omkring middagstid, da han kl. 15 skulle afholde et foredrag omkring Det Grå Fyr og lidt generelt om Skagens skibsfarts historie. Simon tog godt imod ham. Han fik lidt kaffe og kage, og vi fik også en god snak omkring hans interesse for skibsfart og fyret.

Foredrag1Andreas fortæller den spændende historie om fyrtårnene i Skagens historie.

Foredraget gik godt, der var et stort fremmøde på ca. 25. Det var super spændende, og vi afsluttede foredraget med en tur op ad de 210 trin, op til toppen i Det Grå Fyr. Her så vi den smukke udsigt ud over det brusende hav, og vi så også lyset der blev tændt.

Lygte i fyretLygte i Det Grå Fyr tændes.

Efter aftensmaden holdte vi aftenmøde, hvor vi har planlagt, at Pernille og jeg tager ud for at se på fugle i morgen ved solopgang.

Folk: Simon S. Christiansen, Pernille Roed, Karin Christiansen, Marie Christiansen, Frederikke Johansen, Gunnar Simonsen og Andreas Andreasen.

Der hamres og bankes...

søndag 16. februar 2020
af Pernille Roed

I dag har der været stor aktivitet på fuglestationen. Simons mor og søster kom herop fra morgenstunden, og det samme gjorde Marks datter. Efter et hyggeligt morgenmåltid gik vi i gang med dagens arbejde.

For Simons vedkommende var det et møde med Mark og Niels, som er formand for Skagen Fuglestations bestyrelse. De fik blandt andet talt om det kommende bestyrelsesmøde i marts, fondsansøgninger, kommende projekter samt planlægning af året.

Om formiddagen fik vi indleveret en død fugl. Det viste sig desværre at være den rødstrubede lom, som vi ringmærkede i går. Det var et lidt trist gensyn. Den blev lagt ned i vores fryser, så vi senere kan bruge den i forbindelse med undervisning. Inden den blev lagt i fryseren, fik jeg taget taget nogle billeder af dens vinger, hale og ryg til vores arkiv. IMG 7052Her fotograferes fuglens vinge

Den rødstrubede lom var faktisk ikke det eneste døde dyr her på Grenen. I går fandt jeg både et dødt marsvin og en død sæl, der var skyllet op på stranden.

MarsvinjHer er marsvinet, som jeg fandt på stranden i går. Sælen undlader vi at vise, for den var ikke ret køn - den var næsten helt spist op!

Lidt over middag var det tid til FamilieNaturklubben. Mange havde heldigvis trodset stormen, og var mødt op alligevel, hvilket var meget fint, da vi skulle lave fuglekasser. Der blev hamret og banket, og vi fik lavet nogle rigtigt flotte fuglekasser, som vi senere hænger op i Fyrhaverne. Så håber vi, at de vil tiltrække mange fugle!

HamreDer hamres og bankes i Birders Club.

Sidst på eftermiddagen kom Frederikke, som skal være på fuglestationen indtil på tirsdag. Frederikke læser natur- og kulturformidling, hvilket er en meget spændende uddannelse. Hun skal være med i alle fuglestationens daglige gøremål, og vi håber, hun bliver glad for at være her :-) Vi gav hende en rundvisning på fuglestationen, hvorefter vi så udstillingen samt sluttede af med en tur op af de 210 trin til fyrtårnet, hvilket var noget af en oplevelse i blæsevejret.

bolgegangDagens blæsevejr gav store bølger i Kattegat

Herefter var det desværre tid til at sige på gensyn til Mark, Malthe og Lærke! Vi håber, de er kommet godt hjem i blæsevejret!

Inden aftensmaden holdt vi aftenmøde, hvor vi fik planlagt, hvad vi skal lave i morgen. Jeg kan afsløre, at der blandt andet bliver afholdt et spændende foredrag om Det Grå Fyrs historie kl. 15.30.

Folk: Simon S. Christiansen, Pernille Roed, Mark Desholm, Malthe Desholm, Lærke Desholm, Karin Christiansen, Marie Christiansen, Niels Eriksen og Frederikke Johansen.

Birdcast og besøg af rødstrubet lom

lørdag 15. februar 2020
af Pernille Roed

Efter en blæsende aften og nat vågnede vi op til gråvejr. Nogle valgte at sove længe, imens andre startede dagen med en løbetur i de skønne omgivelser omkring Det Grå Fyr.

Efter et solidt morgenmåltid åbnede Simon og jeg nettene. Vi ringmærkede gulspurv og grønirisk, som blev vist frem for nogle besøgende. Derudover fortalte Simon lidt om, hvordan man køns- og aldersbestemmer fugle samt lidt om fuglenes fjer.

FremvisningHer viser Simon en ringmærket grønirisk frem

Imens vi ringmærkede, var Mark ude at besøge Rolf - som dagligt observerer de fugle, der passerer Grenen - ved Verdens Ende. På vejen så han desuden en sortand et noget uvant sted i en regnvandssø på Åkandevej. Vandstanden i området er meget høj for tiden, og med den hårde vind i ormådet oveni har måske 'udvasket' forskellen mellem hav og land lidt for havfuglene.

Mark ved Verdens EndeMark ved Verdens Ende

Da Mark kom tilbage til fuglestationen, gik han og Simon i gang med at forberede indholdet til den “Birdcast” (podcast), som de skulle lave senere på dagen. Den kan snart høres på Sound Cloud. Vi laver et link til den på vores Facebook-side, når den er klar.

PodccastMark og Simon laver Birdcast

Om eftermiddagen fik vi besøg af en smuk rødstrubet lom, som nogle gæster havde fundet på stranden. Vi tog den med ind i laboratoriet for at tjekke, om den var ok. Efter en grundig undersøgelse kunne vi konstatere, at den havde det fint, så den blev ringmærket. Bagefter satte vi den ud i Kattegat.

Rodstrubet lomDen første ringmærkede rødstrubet lom på fuglestationen

Sidst men ikke mindst bød dagen også på en genmelding af en ung sangdrossel, som vi havde ringmærket i oktober 2018. Den blev i januar i år fundet skudt i dens vinterkvarter i Nordspanien 1.951 km herfra. Sydpå er drosler en yndet ret. En ret som vi herhjemme kaldte for “kramsfugle” i gamle dage. Det er heldigvis ikke længere tilladt at skyde småfugle i Danmark!

D. 15/2. Ringmærkning (Fyrhaven):

Gulspurv 1

Grønirisk 2

Sum: 3

Folk: Simon S. Christiansen, Pernille Roed, Mark Desholm og Malthe Desholm.

Det blæser op til spændende fugleforskning i Skagen

fredag 14. februar 2020
af Pernille Roed

Foråret nærmer sig, og der er nu så småt ved at komme gang i aktiviteterne på fuglestationen igen. Udstillingen og Det Grå Fyr er åbent efter vinterpausen, og flere og flere mennesker er så småt begyndt at kigge herud igen.

Dagen i dag har således budt på en spændende guidet familietur omkring Grenen.Turen startede ved Det Grå Fyr, hvor Simon fortalte om fyrets historie samt om dagligdagen på fuglestationen. Herefter fik alle udleveret en kikkert og blev instrueret i at indstille den korrekt.

Kikkertindstilling1Simon instruerer i kikkert-indstilling.

Dernæst gik vi langs stranden ud mod Grenen, hvor vi så sandløber, skarv, sølvmåge, skærpiber, ederfugl, sortand og lomvie. Vi gik op i klitterne til Verdens Ende og til Kabeltrommelkrattet, hvor Simon fortalte om dyre- og plantelivet på Skagen Odde, og hvor vi så og hørte sanglærke, skægmejse, grønsisken, musvit, vandrikse, gråkrage, gærdesmutte og fiskehejre.

Kabeltrommelkrattet1J
Simon fortæller om naturen samt hvordan Skagen Odde har udviklet sig gennem tiden.

Vejen tilbage til fyret bød på et spændende dilemmaspil, hvor der blev taget stilling til menneskers (ret til) færden ved strande og i naturen. Turen sluttede med et besøg i laboratoriet, hvor jeg fortalte om ringmærkning samt fremviste de døde fugle i fryseren.

Herefter var det tid til at lave lidt småopgaver på fuglestationen, såsom reparation af en af aktiviteterne for børn i Birders Club samt klargøring af vinger og fødder fra musvåge, natugle, alk og sølvmåge til undervisningsbrug.

Vinger mm
Vinger mm. klar til undervisningsbrug. De store brunlige vinger er fra en musvåge, og de lidt mindre er fra en natugle. De sorte er fra en alk, og den grå har tilhørt en sølvmåge.

Først på eftermiddagen ankom Mark og Malthe. De skal være her indtil søndag, da Mark og Simon skal i gang med at lave podcasts samt holde møder.

Det første møde blev faktisk afholdt allerede i dag, hvor Dan og Cino fra Aalborg Universitet var her for at tale om aktuelle og fremtidige projekter. Blandet andet skal to grupper af studerende i foråret se på ringmærkningsdata gennem tiden fra de danske fuglestationer.

FuglemaendDer tales om spændende projekter.

Dagen sluttede med fin middag på Green’s.

Folk:
Simon S. Christiansen, Pernille Roed, Mark Desholm, Malthe Desholm, Dan Bruhn og Cino Pertholdi

Taget med storm......

søndag 9. februar 2020
af Pernille Roed

I dag blev Danmark ramt af et ordentligt blæsevejr, og det gjorde vi i dén grad også på Det Grå Fyr i Skagen! Det har dog en vis charme, når man sidder lunt og godt inde i den gamle fyrmesterbolig med en varm kop kaffe og hører vinden hyle udenfor, imens man kigger ud over Kattegat. Sjældent har jeg set SÅ store bølger - sikke et smukt syn. I sådanne øjeblikke forstår man virkelig godt, hvorfor malerne og digterne blev draget af Skagen.

HavetDen smukke udsigt ud over Kattegat fra den gamle fyrmesterbolig.

Blæsevejret hindrede heldigvis ikke FamilieNaturklubben i at mødes til dagens arrangement. I dag skulle vi lave foderbræt til fuglene, og det var vi nogle, der havde glædet os til. Da alle var vel ankommet, fortalte Kurt os lidt om, hvorfor vi sætter foderbræt op, hvor det er godt at placere dem i haven samt hvordan man rengør dem.

Kurt havde fået fat i en masse træ og værktøj, og da han havde fortalt, hvordan sådan et foderbræt skulle bygges, gik vi i gang. Børnene savede og skruede løs, og efter noget tid, havde vi fået lavet to meget fine foderbræt.

SaveHer saves bunden til det første foderbræt.

De to foderbræt blev hængt op i Fyrhaven og på parkeringspladsen, og der blev også lagt foder ud til fuglene. Det var de sikkert glade for i det her vejr!

FyrhavenHer hænges det fine nylavede foderbræt op i Fyrhaven.

Vi sluttede dagen af med kaffe, saftevand og kage, og så glæder vi os til næste søndag, hvor vi skal bygge fuglekasser!

Folk: Kurt Rasmussen, Lene Kappelborg, FamilieNaturklubben og Pernille Roed

Årets Hit-foto og opstart af FamilieNaturklubben

søndag 2. februar 2020
af Pernille Roed

Så blev det endelig den 2. februar – en dag som jeg virkelig havde set frem til! Det var nemlig i dag, at FamilieNaturklubben på Det Grå Fyr skulle starte op.

I formiddags kom Leif Jensen på besøg. Simon havde taget en pris for "Årets Hit-foto" med til Leif, som han vandt til sidste uges Danish Birder Award i København. Prisen kom i hus, da Leif fik skudt fantastiske billeder af Danmarks første fund af Spansk Spurv sidste år.

IMG 6392Her får Leif overrakt prisen.

Jeg ankom til fuglestationen lidt før middag, og nåede lige at få en kop kaffe sammen med Simon og Jørgen, inden vi gik i gang med at åbne nettene og sætte en ruse op i Fyrhaven. Da det var noget tid siden, jeg sidst havde været med til at ringmærke, håbede jeg, der ville komme mange fugle i nettene i dag.

Kl. 13.00 var der opstart af FamilieNaturklubben i Birders Club. Der var mødt mange op – både børn og voksne. Vi startede med at få en introduktion til programmet for de næste tre måneder, hvor der er aktiviteter hver søndag fra 13.00-16.00. Blandt andet skal vi bygge foderbræt og fuglekasser, se på fodspor, finde dyr og planter samt mange andre vildt spændende ting.

strandenFamilieNaturklubben indtager stranden.

Efter at vi alle havde fået hilst på hinanden, gik vi en tur ned på stranden for at kigge efter spændende ting. Da vi kom tilbage til fyret, hjalp børnene Simon med at fodre fuglene i Fyrhaven. Med alt det foder, er jeg sikker på, at de nok skal blive mætte de næste mange dage. Simon åbnede også fryseren, så børnene kunne se og mærke de døde fugle samt flagermus og hugorm. Det hele blev studeret nøje.

fodringFuglene i Fyrhaven fodres.

Herefter var det tid til at se udstillingen samt tage turen op af de mange trappetrin for at nyde den smukke udsigt fra fyrtårnet. Vi sluttede af inde i Birders Club med kage og saftevand og hygge.....og jeg glæder mig allerede til næste søndag!

Folk: Leif Jensen, Jørgen Kabel, Igor, Lene Kappelborg, Rie Voetmann, Rita Pate, Kurt Rasmussen, Pernille Roed og Simon S. Christiansen.